Steigermanagers vanaf 1 april werkzaam bij Cruise Port Amsterdam; vandaag stellen wij u voor aan Jan de Jong 2/3

Vanaf 1 april zet Cruise Port Amsterdam maar liefst drie steigermanagers in die, tijdens het riviercruise seizoen, toezicht houden op de riviercruise steigers, met name de drukke Ruijtterkade Oost en West.

Steigermanagers vanaf 1 april werkzaam bij Cruise Port Amsterdam; vandaag stellen wij u voor aan Jan de Jong 2/3

Vanaf 1 april zet Cruise Port Amsterdam maar liefst drie steigermanagers in die, tijdens het riviercruise seizoen, toezicht houden op de riviercruise steigers, met name de drukke Ruijtterkade Oost en West.

Jan, kun je wat vertellen over je werkgeschiedenis, wat heb je hiervoor allemaal gedaan?
“Na de middelbare school ben ik gaan varen in de internationale binnenvaart, waar ik op vele rivieren en kanalen in Europa met diverse scheepstypes heb gevaren. Een aantal jaren later werd ik kapitein in de rijnpassagiersvaart. Daarna ben ik gaan werken bij Haven Amsterdam als havenbeambte op de patrouillevaartuigen. Een havenbeambte regelt, begeleidt, en handhaaft het scheepvaartverkeer. De laatste jaren voor mijn pensioen was ik schipper van het het directievaartuig ‘Havenbeheer’,
waar ik met vele speciale gasten heb mogen rondvaren, waaronder op de Amstel met de Koninklijke familie bij het 5 mei concert en de kroningsvaart op het IJ in 2013.”

Hoe ben je bij Cruise Port Amsterdam terecht gekomen?
“Na een aantal jaren met pensioen, belde Monic mij op een dag, met de vraag of ik voor 2 maanden voor de CPA wilde werken als steigermanager. Dat klonk interessant gezien mijn kennis van de rijncruisevaart.”

Hoe bevalt het tot nu toe en waar kijk je komend seizoen naar uit?
“De werkzaamheden als steigermanager bevallen mijn erg goed. Het individuele contact met de bemanningen van de schepen spreken mijn zeer aan, bij eventuele problemen zijn de lijnen kort en kunnen deze snel opgelost worden. Waar ik naar uitkijk in dit seizoen is dat de rederijen tevreden zijn met hun afmeerplekken, en dat wij als steigermanagers met een directe communicatielijn een meerwaarde hebben kunnen geven met de individuele contacten.”

Succes Jan!