Instructie Walstroom

Op de meeste ligplaatsen is er walstroom beschikbaar. De aanbieder kunt u verder helpen met het aansluiten

Instructie Walstroom

Op de meeste ligplaatsen is er walstroom beschikbaar. De aanbieder kunt u verder helpen met het aansluiten.
Bezoek voor meer informatie hun website: https://walstroom.eu/nl/hulp-nodig/

Hoe werkt het

Belangrijke veiligheidsinstructies

a) De installatie mag alleen door getraind personeel worden bediend;
b) Het gebruik van kabel adapters is niet toegestaan;
c) Voor inschakelen: eerst boordzijde verbinden, daarna landzijde;
d) Voor uitschakelen: eerst landzijde verbreken, daarna boordzijde;
e) Elk boordnet mag slechts op één walstroompunt worden aangesloten;
f) Gebruik uitsluitend conform EN 15869-3 goedgekeurde kabels;
g) 400 V, 50 Hz; maximaal toegestane stroom 16A, 32A, 63 A, zoals vermeld op contactdoos;
h) De contactdoos is beveiligd door een aardlekschakelaar (RCCB) 30 mA (16 en 32 A) of 300 mA (63A);
i) Voor gebruik controleer visueel de walstroomkast en de veilige routing van de gebruikte kabel;
j) Toegestane kabellengte 50 meter. Toegestane kabeldoorsnede 16A: 5×2.5 mm2, 32A: 5×4 mm2, 63A: 5x16mm2.

Stap 1: Aanmelden

Meld u éénmalig als Walstroom-gebruiker aan op deze website. Hierna kunt u voortaan van ieder Walstroom-punt in Nederland gebruik maken, tegen de lokaal geldende tarieven. Een Walstroom-punt kan een ligplaats, stroomaansluiting of watertappunt betreffen. Deze Walstroom-punten hebben een uniek viercijferig nummer. De betreffende Walstroom-punten kunt u aanzetten en daarmee afrekenen via de volgende stappen.

Stap 2: Stroomlevering of waterpunt aanzetten

Selecteer de locatie waar u zich bevindt.
Selecteer de juiste dienst (Stroomlevering of Water).
Activeer het viercijferige nummer van het Walstroom.net-punt dat u wilt aanzetten met: 

  • De Walstroom-app (voor smartphone of tablet) of
  • Deze website: log in met uw emailadres en wachtwoord (bovenaan deze pagina) of
  • Alleen voor stroom: met uw telefoon: bel 0900 – 1492 (10 eurocent per minuut) en volg de instructies
    voor niet Nederlandse nummers, bel +31 (0)88 – 170 7703 (lokaal tarief) en volg de instructies

Water
De tapbeurt voor het drinkwater kent een maximale tijdsduur of een maximaal aantal liters (afgebeeld bij het watertappunt). Alleen via internet of met de App.

Stroom 
Sluit uw stroomkabel aan op het Walstroom-punt dat u wilt activeren. Als u de stroom aanzet, ziet u dit doordat de blauwe LED-ring brandt (indien aanwezig).

Stap 3: Stroomlevering of waterpunt uitzetten

U kunt stroom en water uitzetten op dezelfde manieren die u heeft gebruikt voor het aanzetten (zie stap 2).
U kunt op de hoogte blijven van uw kosten voor Stroom en Water via een dagelijkse email of SMS (dit kunt u wijzigen via uw instellingen op de website of app). Indien u gebruik maakt van de Walstroom-app of uw persoonlijke omgeving op de website, dan heeft u ook altijd zicht op uw actuele verbruik, de kosten en de status van uw aansluiting en verblijf (aan/uit). Let op: met het verwijderen van de stroomkabel uit de stekkerdoos is uw levering niet beëindigd, u dient de levering via app, site of telefoon uit te zetten.

Betalen

U betaalt achteraf via een van onze betaalmethoden welke u tijdens de registratie heeft gekozen.

  • Veruit het meest eenvoudig is betaling via automatische incasso. Na het einde van de maand wordt het bedrag automatisch van uw bankrekening afgeschreven. U ontvangt een email met daarin uw factuur welke al reeds betaald is.
  • Indien u niet voor automatische incasso heeft gekozen krijgt u na het einde van de maand een email met daarin uw factuur en een betaal link. Via iDeal, Sofort, Mr. Cash of Creditcard (MasterCard of VISA) kunt u vervolgens het bedrag voldoen.

Via uw persoonlijke pagina (log in bovenaan deze site) kunt u ook altijd uw factuur bekijken. Hier kunt u ook uw betaalmethode wijzigen.

Direct Walstroom gebruiken met creditcard zonder registratie vooraf
U kunt ook, zonder uzelf eerst als klant te registreren, gebruik maken van Walstroom. U betaalt dan direct per creditcard. U kunt als ongeregistreerde gebruiker alleen gebruik maken van 0900-1492 voor activatie- en deactivatie van Walstroom-punten en dus geen gebruik maken van app en site als activatie- en informatiekanaal. Ook ontvangt u in dit geval geen factuur. Alleen creditcards van MasterCard en VISA worden geaccepteerd.